مهندسی به دنبال کشف راز


داریوش ربیعی کارگردان تله فیلم نفر هفتم مجموعه قابل توجهی از عوامل را دور هم جمع کرده است. فیلمنامه این مجموعه توسط احسان جوانمرد به نگارش در آمده که پیش از این فیلمنامه غبار زمان را نوشته بود و چند کار مشترک با کارگردان نفر هفتم به سرانجام رسانده بود.

ساخت موسیقی فیلم توسط امید رئیس دانا صورت گرفته بود و میکائیل شهرستانی، سارا خوئینی‌ها، افشین نخعی، هیلدا خسروی در این تله فیلم ایفای نقش کردند.

در میان انبوهی از تله فیلم‌هایی که هر هفته از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شوند، تعداد کمی آنقدر تشخص پیدا می‌کنند که تا مدت‌ها پس از پخش در ذهن بینندگان باقی می‌مانند. هر فیلم سینمایی یا تلویزیونی برای این که یاد آورده شود و در ذهن مخاطبانش بماند نیاز به نشانه‌ها، عناصر یا حتی بهانه‌هایی دارد که مانع فراموشی آن شود.

متاسفانه در بین تله فیلم‌هایی که این اواخر تولید و پخش شده کمتر اثری از تشخص به چشم می‌خورد. اما هنوز تله فیلم‌هایی پیدا می‌شوند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب می‌مانند و با یک نشانه به یاد آورده می‌شوند. تله فیلم «نفر هفتم» به کارگردانی داریوش ربیعی تلاش کرده با استفاده از دیالوگ‌های زنده و روان و موسیقی پررنگ به نوعی تشخص دست یابد.

نقطه قوت «نفر هفتم» فیلمنامه آن است که احسان جوانمرد آن را نوشته است. او مسیر درستی را برای جلو بردن داستان در نظر گرفته و خطوط اصلی درام را به شکلی منطقی و سرراست طراحی کرده است. جوانمرد پیش از آن که داستان به مرحله گره گشایی برسد، تمهیداتی را در نظر گرفته که درام تا رسیدن به نقطه اوج از مسیر مشخصی عبور کند. این تمهیدها در دل داستان تنیده شده و به موازات موقعیت‌های دراماتیک پیش می‌روند.

نفر هفتم از لحاظ بصری فیلم ساده‌ای است و ساختار شسته رفته‌ای دارد. داریوش ربیعی که تجربه ساخت چند تله فیلم را در کارنامه دارد، ترجیح داده قاب‌های ساده‌ای انتخاب کند و به جای استفاده از میزانسن‌های شلوغ و زوایای نامتعارف، به مخاطب اجازه بدهد که روی داستان و روابط میان شخصیت‌ها تمرکز کند. البته اگر در مرحله تدوین، از حجم موسیقی کم می‌شد و ریتم سریع تری به صحنه‌های میانی فیلم داده می‌شد شاید نتیجه نهایی بسیار بهتر از کار درمی آمد. اما بدون این تغییرات هم «نفر هفتم» تله فیلم قابل توجهی است که بیشتر جزییات تکنیکی آن در حد استانداردی اجرا شده‌اند.

مهم ترین معیار برای سنجش ارزش‌های یک تله فیلم این است که بتواند قصه اش را بدون لکنت روایت کند و در فرصت کوتاهی که در اختیار دارد (نزدیک ۹۰ دقیقه) ارتباطی سریع و عمیق با مخاطبش برقرار کند. از این لحاظ «نفر هفتم» تا حدود زیادی موفق بوده، چون داستانش درگیرکننده است و در زمینه شخصیت پردازی و طراحی موقعیت‌های دراماتیک نسبتاً موفق عمل کرده است.

یکی دیگر از نقاط قوت «نفر هفتم» دیالوگ‌های منطقی و سرراست است که بدون پیچیدگی و غلط اندازی، با استفاده از همین جملات روزمره‌ای که همه ما از آن استفاده می‌کنیم، مضمونی عاطفی و انسانی را بیان می‌کند. در خیلی از فیلم‌ها برای این که حرف‌های مهم و به یادماندنی گفته شود، دیالوگ‌هایی رد و بدل می‌شود که در نهایت نه تنها باعث جذاب شدن و پررنگ شدن حرف‌ها و مفاهیم نمی‌شود، بلکه مخاطب را هم سردرگم می‌کند.

داستان این فیلم روایت مهندس امیربادکوبه است که نقش آن را میکاییل شهرستانی ایفا می‌کند که در اثر یک اتفاق متوجه راز پنهان مانده‌ای در گذشته‌اش می‌شود و به تکاپو می‌افتد تا پرده از این راز بردارد.

در این فیلم میکائیل شهرستانی، سارا خوئینی‌ها، افشین نخعی، هیلدا خسروی، سیروس کهوری‌نژاد، حنانه شهشهانی، شهرزاد عبدحق، خسروشهراز، حبیب ثامنیه و... بازی کرده‌اند.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از: نویسنده فیلمنامه: احسان جوانمرد/ کارگردان: داریوش ربیعی / تهیه‌کننده: حسین مروی/ مجری طرح: معصومه نیک‌کار/ مدیر تصویربرداری: مجید قربانی‌فر/ صدابردار: فرهاد امامی/ طراح صحنه ولباس: محمدیوسف قوچانی/ طراح گریم: سودابه خسروی/ مدیر تولید: مسعود عسگری/ تدوین: اصغر صائبی/موسیقی: امید رئیس دانا/ جانشین تولید: بهزاد حقیقت/ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امیر صراف‌ها/ دستیار دوم کارگردان: حمید نعمتی/ منشی صحنه: آذر نوروزی/ عکس: محمد مهدی مروی.

«نفر هفتم» سه شنبه ساعت ۱۳ و تکرار آن یک بامداد روز بعد از شبکه نمایش پخش می‌شود.

Portfolio image